söndag 26 maj 2013

Ett enklare liv




Efter snart 52 år i livet har jag sedan en tid börjat fundera på om man kan leva livet lite enklare. Varför skall man hela tiden sträva efter att köpa de häftigaste prylarna, det senaste och allt det där som skapar materiel status? Jag har haft ett stort prylbehov i nästan hela mitt vuxna liv.

Mitt liv har gått ut på att bara jobba och skaffa nya prylar. Prylar som tillfredställer för stunden. Har förlorat min f.d. familj p.g.a. av detta beteende. Har nu äntligen börjat landa och funderat på hur mitt liv skall vara i framtiden. Jag tänker inte sluta jobb eller skaffa prylar. Men jag tänker prioritera andra saker som är viktigare för mig.

Man får ändå inget med sig när man en dag lämnar detta jordeliv. Tror att det är många som liksom jag har upptäckt att det viktigaste i livet är inte vilken bil man kör, vilket hus man bor i, vilka semesterresor som man genomfört, vilka saker man råd att skaffa sig.

Mina tankar satte igång när jag läste en bok om Steve Jobs liv. Han som grundande Apel och var med och utvecklade Mac-datorer, iPhone och iPad bl.a. En av världens framgångsrikaste män. Hela hans liv genomsyrades av enkelhet. Det berättades om hans mycket sparsamma möblering av sitt hem. Han ansåg att man skulle hade ansvar att ta vara på allt man införskaffade. Allt kräver någon form av skötsel, som tar tid. När han hade affärsmöten genomförde han dem ofta genom att man promenerade samtidigt. På det sättet han klara av möte och sin dagliga motion samtidigt. Det kan man kalla för effektivitet. Samtidigt berättas det om att han ägnade mycket tid åt dem han gillade.

Har själv börjat göra på samma sätt, vad det gäller effektivitet. Igår har jag varit ute och promenerat med min hund. Jag passade på att ta lite bilder till min kommande hemsida, var kontaktbar på mina två telefoner om någon klient skulle vilja ha tag på mig. Samtidigt passade jag på att utbilda mig genom en hörbok i min ena telefon. Jag gjorde med andra ord en massa saker på samma gång. Motion, hundrastning, foto, utbildning….

Oj då kan man göra så om man vill ha ett enklare liv tänker du säkert. Ja jag tror faktiskt inte att ett enklare liv, behöver innebära att man inte effektiv och utnyttjar tiden maximalt. Det är inte det som det hela handlar om. Det handlar om att utforma ett liv som man trivs med.

Det är konsumtionssamhället jag har börjat vända mig emot. Varför kan man inte köra t.ex. en bil från den är ny till den nästa är helt slut. Hade du frågat mig för ett par år sedan. Hade du fått svaret att den är slut efter 10–12 000 mil. Så kanske det var förr men inte idag. Pratade med min bilhandlare för några veckor sedan. Han påpekade att det borde vara dags att byta snart. Du har ju haft den där holken länge nu. Han hade statistik på att jag brukade byta ut mina bilar efter 14 månader tidigare. Vad har hänt frågade han. Jag svarade som det var, jag har börjat få en ny insikt om att en bil håller längre än så. Kan nämna att jag minskat mitt bilåkande med nästan 75 %, det sista året. Bra för både plånbok, miljö och hälsa.

Jag som alltid tidigare sagt att jag påskyndar vår herres återkomst genom att konsumera och skita ner så mycket som möjligt. Men aj så fel jag tänkt. Tror inte på den filosofin längre. Vi är inte här på jorden för att konsumer. Vi är här för att vara goda förvaltare istället. Det gäller att ta tillvara de resurser som vi blivit tilldelade på bästa sätt. Tänker visserligen inte leva ett materiellt fattigdomsliv i framtiden heller. Men det skall inte hela tiden handla om att konsumer. Tänker satsa på ett mindre antal saker istället. Tänker vårda och sköta dem väl och på det sättet förlänga livslängden på respektive sak. Tror att denna filosofi är mer hållbar på något sätt. Tänker köpa t.ex. en soffa som är snygg, skön att sitta i, praktisk, har hög kvalité och passar mig. Inte den som just nu är trendig, billig och säkert kommer att bli omodern inom något år. Jag kommer att minska mitt bilåkande ännu mer, genom att använda mina apostlahästar, cykel och t.o.m. allmänna kommunikationer allt mer. Inte enbart för att spara pengar, utan även för att spara på världens resurser. Resurser som snart kommer att bli en ännu mer en bristvara i vårt samhälle.

Jag är trött på livet med stress, förvirring och oordning som jag lever idag. Önskar ett annat liv. Ett liv med tid, frihet och närvaro och framförallt finna meningen med just mitt liv. Ett liv som innebär mer livskvalité och ett liv i symbios med andra människor och naturen.

 
Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar