onsdag 1 maj 2013

Det språk som vi kommunicerar både med oss själva och med vår omgivning.


Det språk som vi kommunicerar både med oss själva och med vår omgivning.
Jag har funderat lite över hur vi kan påverka vår egen framtid.  Ett av det enklaste sättet att göra detta är att förändra det sätt som vi talar till andra.  Men det gäller också det sätt som vi talar till oss själva i våra hjärnor. Du kanske påstår att du inte pratar med dig själv. Men jag tror att alla gör det mer eller mindre. Vi för ständigt en diskussion i våra hjärnor om vad vi tycker, vad vi vill, ska göra …. Det gör vi också när vi skall fatta beslut om framtiden och genom dessa beslut påverkar vi vår framtid. Jag har också upptäckt att det är stor skillnad på vilken respons man får genom att förändra sitt ordval.  Det är frågan om vilka ord man väljer att säga. Ditt sätt att prata med dig själv i dina tankar påverkar mer än vad vi tror.  Genom att säga det man vill istället för att säga det man inte vill, är ett bra exempel på hur vi påverkar vårt självförtroende.  Vår tillit till oss själva eller tron på vår egen förmåga, har en enorm stor betydelse för våra liv. Det här är bara ett exempel på hur vi kan påverka vår egen framtid.
 
Några exempel skulle kunna vara,
Istället för att säga "Vad händer om någon inte svarar på mina utskick?" 

börja säga, "Vad händer om de gör reagera på mina inbjudningar?"
 

Istället för att säga "Vad händer om någon säger nej?"

”Säger du "Tänk om de säger ja?
 

"Istället för att säga" Vad händer om de börjar och slutar?

"Säger du"

Vad händer om de börjar och stanna?

"Eller i stället för" Vad händer om det inte fungerar?

"Säger du " Tänk om det funkar?

”Eller i stället för” Jag har inte råd att köpa den där cykeln, bilen skorna, skjortan ….

”Säger du” Jag kan inte köpa den just nu. Men nästa vecka, månad , år skall jag köpa den.

Och listan kan göras mycket, mycket längre.

Jag har kommit fram till att börja tänka så här istället och det har påverkat mitt lilla liv de senaste veckorna. Tänk vad lite som kan påverka ens framtid. Ibland kan det vara så enkelt som brist i vårt egna ordförråd som påverkar vår attityd och filosofi till oss själva.

Om det mina tankar är rätt så kan vi påverka vår omgivning på samma sätt.  Tänk vad enkelt om det är så.  Jag vågar redan påstå att jag vet att det är så.  Fick ett telefonsamtal från en missnöjd kund idag. Skulle minsann inte vara kvar längre hos mig. Vände på steken och sa ”jasså! Men om det är så som du säger. Hur kan vi rätta till det hela så att du blir nöjd?” Tystnad sedan kom det ”Du har gjort allt du kunnat för att övertyga skatteverket om att de har fel. Du har verkligen försökt att förklara det hela på bästa sätt. Jag inser nu att det inte är ditt fel. Förlåt! Jag stannar”.


Det är lätt att snubbla igenom nästan en livstid utan att förstå att det är så enkelt som att förändra sitt lilla ordförråd ibland. Då måste man acceptera den här bristen och allt det som inte fungerar.  Från att inte läsa boken, inte lyssna på bandet, inte sitta still i klassen, att inte studera språk och att inte gör något åt situationen.

Kanske är mitt resonemang helt felaktigt. Men jag har delat mina tankar med vänner och arbetskamrater och de håller med mig. Kanske kan dessa rader hjälpa någon annan människa.

Var så god i så fall.
Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar