söndag 12 maj 2013

Hotad rättslös och besviken

Har du varit hotad någon gång?

Läste i helgen att varannan kvinnlig riksdagsledamot har varit hotad under det senaste året. Det förvånar mig inte alls. Vi lever i ett betydligt hårdare samhälle idag än bara för några år sedan.

Levde själv under livshot under en tid för några år sedan. Fick rådet av polis att inte vara varken på jobbet eller hemma under några månader. Orsaken var en hotbild från ett gäng av yrkeskrimminella personer som utövade utpressning gentemot mig som företagare och privat person. Fick rådet av min advokat att polisanmäla det hela. Gjorde så och fick uppleva hur Svenska myndigheter står hänfallna av en sådan här situation. Tack vare min advokat kunde jag peka ut en person vid fotokonfrontation. Sedan hände inget. Polisen sa att de inte vill göra något, eftersom det bara kunde bli värre för mig. Det har varit psykiskt tungt att bära det här inom mig. 

Men nu har jag bestämt mig för att inte tiga längre. Skall inte vara rädd längre och skall gå fram i rampljuset igen. Det är inte jag som gjort fel. Det är de svenska myndigheterna som inte vågat ta sitt ansvar. Är idag både bitter och besviken. 

Med utgångspunkt från egna erfarenheter förstår jag de politiker som stiger av. Det är ett högt pris som ni tvingas betala tillsammans med Era anhöriga. Frågan är dock vad som skall göras. Skall vi ha en demokrati, polisstat eller en diktatur. 

Ofta säger man att en demokrati har sitt pris. Ja så är det säkert. Någon polisstat eller diktatur vill jag heller inte ha. Men samhället måste värna om varje människas trygghet. Men ibland så undrar man vems ärenden, våra yndighete går. Jag är ingen Snövit person. Har en del i bagaget. Men vem har inte det. Bara funderar ibland, om det är så att svenska staten säger en sak och gör en annan. Har en del annat också. Men det tar vi lite senare.

Skulle egentligen vilja säga upp mitt Svenska medborgarskap ibland. Frågan är bara om det går. Nej jag vet det går inte för någon. Men ibland kanske man skulle vilja leva livet och inte som fredlös. Eller är det så vi företagare skall leva? Big Bengt Erlandsson sa i en intervju att företagare var som en nybyggar cowboy. Lika envis och lika rättslös. Det kanske är så med oss och våra politiker också.

Tomas Tobiasson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar