tisdag 7 maj 2013

Bryt gamla vanor

Idag har jag bestämt nig för att bryta vanan, att starta dagen med att rasta hunden genom att gå 3-4 km innan jobbet. Hunden fick istället rusa av sig på ett öppet fält. Han var lika lycklig för det. Hoppas att det fungerar lika bra på fm. ändå. Skall ta en lång lunch promenad i stället. Tror att det är nyttigt både för hunden och mig.
                                            Zeus i full aktion med pinne.

Jag brukar bryta mina rutiner ibland för att utveckla både mig själv och min omgivning. Var behöver vi alltid göra samma sak, varje gång. Ta t.ex. när man väljer väg till jobbet. Man har ju kört samma sträcka så många gånger förut. Varför inte ta en annan väg någon gång ibland. Upptäcka nya saker. Varför inte lämna bilen hemma och gå eller cykla istället? Ta bussen, tåget eller... Chansen är ganska stor att man upptäcker något nytt. Kanske träffar man en ny människa som man t.o.m. vågar dela några ord med.

Vågar man verkligen prata med en ny helt okänd person. Jag håller just nu på med att byta bostadsort och har blivit tvingad att ta lite kontakt med okända människor. Det har gjort att jag har börjat göra det även då jag inte varit tvungen. Resultatet har bara blivit positivt. Det var inte farligt att skapa lite nya kontakter.

Jag möter nästan varje dag någon som säger att man är trött på sitt jobb. Kanske har man haft samma arbetsplats sedan man slutade skolan. Min mamma var en sådan människa hon började jobba på en bank när hon slutade skolan och var kvar där tills kontoret lades ner och hon gick i pension. Jag tror det handlar mycket om bekvämlighet och en rädsla för att pröva något nytt. Det är okej om du trivs på din arbetsplats. Men om du inte gör det pröva något nytt. Vad har du att förlora. En fast och trygg anställning, ja men du kanske ta tjänstledigt för att pröva. Tror faktiskt att det är bra för en arbetsplats  att det kommer lite nytt blod ibland också.

Min uppmaning till mina läsare är idag, våga släppa lite på rutinerna, pröva något nytt och utvecklas som människa. Men du börja inte med att ändra allt på en gång. Då kan det bli kaos i livet. Ta ett steg i taget. Bara genom att läsa mina små rader, kanske jag fått dig att börja tänka lite annorlunda. Allt börjar med en tanke. Sedan får man se vad den leder till. Små, små steg mot något nytt........

      Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar