söndag 5 maj 2013

Ekonomi det handlar inte bara om pengar, utan även om människoliv


Orsa 2013-05-05

Det handlar om den mänskliga ekonomin. Har legat vaken en stund i natt och funderat lite över ordet ekonomi. Vad menar vi när vi säger ekonomi. Ofta menar vi att det handlar om pengar. Om kronor och ören. Men ekonomi handlar om så mycket mer. Går vi till ordets verkliga betydelse så handlar det om att utnyttja våra begränsade resurser på bästa sätt. Det kan handla om pengar, bostäder, vatten, luft, människor och våra naturtillgångar.

Mina funderingar i natt har handlat om alla människor som mår psykiskt dåligt. Oj tänker du som läsare säkert, vad har det med ekonomi att göra. Låt mig förklara vad jag menar.

 Jag ser varje medmänniska som en resurs för hela vår värld. En resurs som kan användas på två sätt. Antingen så är man med och bygger upp en bättre värld eller så är man med och bryter ner den. Min tro är att alla människor oavsett hudfärg, religion, nationalitet eller politisk åskådning har en önskan om att bygga upp världen tillsammans med oss andra. Det är något som alla har inom sig. Det finns ingen som vill bli ett misslyckat kolli.

Men under vår uppväxt så händer det olika saker i vårt liv. Det är sådant som kommer att påverka oss, under hela vårt liv. Det är lika bra att inse att alla människor inte har samma förutsättningar. Men eftersom jag har en stark personlig Guds tro, tror jag att varje människa har en uppgift här i världen. Genom att utnyttja varje människas potential kan man bygga ett bättre samhälle. Ett samhälle där alla människor har en uppgift. Där alla kan få må bra, känna sig behöva och gärna hjälper till att bygga på sin egen och framför allt på allas gemensamma framtid.

Idag har vi i Sverige och i Väst världen hamnat lite snett. Vi har det materiellt sett det bra eller låt oss sig otroligt bra. Men hur det med vårt intre liv. Jag menar då det som vi vanligen kallar för vårt själsliga liv. Det är något vi inte vill prata om egentligen.

 Om någon frågar oss om hur vi mår, så svarar vi nästan alltid "jag mår bra och hur mår du?" Känner du igen dig själv. Ibland brukar jag själv svara att jag mår ganska bra men jag har två hårsäckar som krånglar idag. Det brukar få människor att reagera och verkligen fundera lite över svaret. Sedan möter jag ofta ett leende till svar. Jag tror att vi egentligen har lite krämpor allihop, men vi vågar inte erkänna dessa inför någon annan. Vi vill ju inte verka onormala på något sätt, inte avvika från mönstret.

Vad det inte ekonomi den här bloggens skulle handla om? Jo det var det! Men det handlar inte om pengar. Det handlar om människoliv. Jag har en inre övertygelse om att om alla människor kände sig älskade för sin egen skull, inte för dem de verkar vara så hade vi ett bättre samhälle. Men idag finns det många människor som valt att spela en något som de inte är. Eller någon som vi tror att våra medmänniskor önskar sig av oss. Är även du en duktig skådespelare i ditt eget livs pjäs eller är du en av de få som vågar vara äkta och står emot trycket. Jag ska erkänna att jag även jag är en skådespelare i mitt livs föreställning.

Men tänk om vi kunde ändra på det. Att vi vågade bry oss våra vänner, grannar och våra närmaste. Att vi alltid stöttade varandra och vågade öppna oss lite mera och framför allt vågade vara äkta. Vilken värld vi skulle få. Vilket samhälle och vilken drömvärld. Ett samhälle där vi slutade att baktala alla människor så fort de vänder ryggen till. Där vi istället ägnade oss åt att bygga i stället för att riva ned. Ett bättre samhälle för alla kanske. Där alla kunde glädjas åt den andres framgång och inte över dennes motgång och misstag.

Det konstig här i Sverige. Man satsar miljarder på att öka trafiksäkerheten. Vi talar o nollvisionen.  Men vi har nästan tre gånger så många som tar sitt eget liv. Alltså människor som går förlorade i den mänskliga ekonomin. Frågan jag ställer mig är om deras liv är mindre värdefullt. Förlåt mig men jag vill lyfta frågan på det här sättet.

Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar