tisdag 21 maj 2013

Skall man välja kvalité eller volym

Kvalité eller Volym?

Driver sedan ganska många år tillbaka en byrå inom ekonomi och juridik. Har inte varit så aktiv på marknadssidan förrän under den senaste månaden. Har hela tiden haft fullt upp att göra och kunnat ta ut de priser som jag har velat. Har valt att arbeta med klienter som haft av olika anledningar har haft problem med sin ekonomi. Det har inneburit att jag ofta inte fått betalt för mina tjänster och därmed inte alltid själv haft så god ekonomi. Har ofta handlat med hjärtat i stället för att använda min hjärna.


Men tiden är över nu. Den klient som inte betalar överenskommit pris skall avvecklas. Kan inte bedriva någon socialverksamhet längre.

Frågan som jag då ställer mig är vad som är bäst för mina kunder. Ett lågt pris med minimal kvalité eller ett högre pris och ett betydligt högre engagemang i varje klient och hög kompetens. Eller kan man förena dessa två egenskaper. Är ju den som brukar tänka lite annorlunda och är inte främmande för att prova nya idéer.

Vill inte göra som många av mina kollegor. Sätta ett pris officiellt och i verkligheten ta ut något annat. Visst man kan jobba en timma och ta betalt för två. Då är kunden nöjd. Men mitt lilla samvete(om det nu finns) säger att man inte gör så. Det är inte Fair Play!

Man kan också göra så att man låter kunden själv bestämma vad man skall debitera per timma. Genom att man öppet talar om för kunderna att till det här timpriset får du a, b och c. Vill de därefter utöka tjänsten till att bli mer anpassad till deras verksamhet så är timpriset lite högre. Så har några av mina större kollegor valt att göra. Tycker själv inte om metoden av yrkesstolthet. Vill kunna presentera en rapport som man alltid kan lita på till 100%. Hur ofta ser jag inte hur ett resultat blir negativt i stället för positivt i december månad då man gör bokslutet färdig. Vem vinner på att man döljer siffror som är reella till bokslutsarbetet. Alla vet om att de kommer, men bokar inte upp dessa löpande under året. Även flera av de stora aktörerna gör samma sak. Men vill kunden ha det så är det upp till dem. Tror dock att de flesta vill ha en ekonomisk ställning som man kan lita på. Det är min erfarenhet. Man vinner så mycket mer på att veta vart man är på väg, istället för att se vart blåser. Men jag tänker testa denna modell. Det betyder att jag kommer att sänka min prissättning till under 300:-/tim. Det borde göra att jag ganska snabbt kan bygga upp en klientstock med nya kunder. Det är med andra ord bättre att ha fullt upp att göra än nästan inget alls.

Den kund som sedan vill ha en bättre kontroll på sin verksamhet, kan välja att prova det alternativet under några månader. Det kan jag t.o.m. bjuda på under tre månader.

En annan sak som sak jag varit dålig på att ta betalt på är telefonsamtal och restid. Vid ett lågprisalternativ så är det självklart något som man måste debitera. En del kunder vill ha många besök och en del hinner inte med något besök alls. En del kunder ringer flera gånger per dag andra nästan aldrig. Genom att strukturera resandet och telefonsamtalen så kan man få lägre kostnader. Allt är en fråga om vad som skall göras.

Tror också att jag själv skall hålla alla kundkontakter i framtiden. Har varit ute för att en anställd som fick lämnade företaget, har ägnat sig åt förtal av mig som person. För att minimera denna risk i framtiden måste jag själv vara kontaktperson till samtliga kunder. Vill inte bli utsatt för detta moment igen.

Vad är då slutsatsen som jag drar Volym eller Kvalité. Tänker använda mig av båda metoderna. Den som vill ha hög kvalité och betalar för det får denna service. Den som vill ha basen, får detta och betalar för det. Man kan inte få en Lexus och betala för en Saab. Tror jag tänkt rätt.

Tomas Tobiasson

Besök gärna min hemsida på www.angamato.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar