tisdag 3 september 2013

Ser ut att bli en begagnad bil i år


Allt svårare att välja bil!


Har nu haft samma bil i hundra år känns det som. Nej men snart i fyra år. Den fungerar rätt bra, men den börjar ha sett sina bästa dagar. Den har rullat relativt många mil nu och behöver bytas ut. Ägnade en eftermiddag åt att kolla upp vad som fanns på marknaden. Har själv stora krav på bilar och vill gärna åka stort och bra. Lägger många timmar på vägen varje år.  Problemet var nog det där med att välja. Provade tre olika modeller av Volvo. Ja ni hörde rätt! Volvo. Har aldrig varit någon stor Volvo älskare precis. Men det är ändå ett alternativ idag. Körde som sagt tre modeller och alla hade sina för och nackdelar. Har nästan bestämt mig för att en modell. Sedan prövade jag nästa. Blev helt betagen i den och även i den tredje. Kanske skulle jag stoppat vid den första. När jag sålde produkter för snart 30 år sedan, skulle man ge kunden högst två alternativ. Annars blev det liksom kortslutning i hjärnan och det blev det i min. Har funderat fram och tillbaka under dagen och skall göra det resten av veckan. Men jag tror att jag vet vilken bil som jag skall ha nu. En annan sak är att jag bestämt mig för att inte köpa en fabriksny bil igen. Har nästan bara haft fabriksnya bilar. Men har tänkt till lite och det innebär att vi skall ta ut en bil som är ett par år gammal. Den har haft det största prisraset och är på något sätt mer prisvärd. Att det sedan står några tusen mil på mätaren spelar mindre roll för min del. Visst hade det varit roligt med en fabriksny. Men när priset på en två år gammal bil är nere runt 50 % jämfört med fabriksnytt. Det är många sköna kronor att sänka mina kostnader med. Den här gången får plånboken, visa vilket man skall välja.

Har under flera år predikat för mina klienter att man aldrig skall köpa en ny bil. Men själv har jag inte levt efter mina egna råd. Nu blir det i alla fall så. Det känns ändå skönt på något sätt. Eftersom det här är blogg som kan beröra dig som företagare och dig som privatperson lägger jag ut bloggen på båda mina bloggsidor. Återkommer när jag bestämt mig och skrivet en order.

 

Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar