söndag 22 september 2013

Får en minister ha egna åsikter?

A

Får en minister inte vara medlem i en kristen Får en minister inte vara medlem i en kristen församling?

Får en minister inte vara medlem i en kristen församling?


Den senaste veckan har jag följt debatten om vår nya arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson. Måste säga att jag förundras över den klappjakt som våra media bedriver mot människor som tillhör någon trosförsamling. Förstår inte varför man inte kan respektera en annan person tro och val av församling.

Jag tycker det är självklart att man skall respektera varje människas enskilda religonsuppfattning och att detta inte skall utesluta en ministerpost i vår regering. Tycker att Statsminister Reinfeldt gjorde helt rätt, när Svantesson fick denna post. Vad gäller Svantessons tidigare medlemskap i Ja till livet, så är det även detta hennes privatsak. Det viktigaste är att hon accepterar den nu gällande lagstiftningen.

Hade tidigare i veckan en blogg, där jag frågade mig om Sverige är en demokrati eller ej. Den senaste veckans hets mot minister Svantesson, förstärker min fråga om Sverige är en demokrati och om man inte har åsiktsfrihet.

Det är min förhoppning att människor skall respekteras för den person som man är. Sedan har vi alla rättighet att tycka och tänka som man själv vill. Har arbetat nära ett kommunalråd som jämfördes med Idi Amin. Vet att han tog väldigt illa vid sig, liksom hans familj.

Frågan är om våra ministrar skall vara enkla människor eller om det skall vara ett särskild grupp som inte representerar folket. Alla tillhör inte en kristen församling idag. Men det finns några få som gör det.

Tomas Tobiasson
En krigare med portfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar