onsdag 11 september 2013

Konsten är inte att ha en välfylld kalender. Det är att få betalt för den tid som man fyller den med.

 


Konsten är inte att ha en välfylld kalender. Det är att få betalt för den tid som man fyller den med. 

Oj vad tiden går. Det är lite mer än en vecka som jag skrev sist. Är tillbaka på jobbet igen, efter sommaren. Har en massa jobb och förfrågningar på nya uppdrag. Lägger en massa tid på dessa just nu. Men på något underligt sätt så får jag inte till några avslut.  Det är jobbigt med en full kalender som upptar mest gratis konsultationer.  Det måste  bli ett slut på detta. Konsten är inte att få en full kalender, utan att konsten är att få betalt för det man uträttar. Med andra ord att tjäna pengar på sin kunskap.

Jag har suttit i samma sits förr. Man lägger upp strategier o.s.v. men sedan när allt flyter på så uppkommer samma situation igen. Men jag misströstar inte. Jag skall få ordning på detta problem ännu en gång. Det handlar om att ha en strategi, en plan och sedan följa den.

De som åker snålskjuts på min kunskap och inte vill betala för dessa tjänster, skall rensas ut från min lista. Självklart måste man bjuda på en del tid, innan man får till ett avslut. Men det måste vara med måtta. Förstår inte hur man kan ha mage att begära att man skall göra ett jobb först och sedan kanske man får betalat. Som småföretagare klarar man inte att ta sådana risker. Vi måste ju också ha mat på bordet.

Har tagit fram en arbetspolicy nu. Vi bjuder på en timmas konsultationer. Sedan får kunden bestämma sig. Enkelt och konkret.

Nu måste jag fortsätta att jaga lite nya uppdrag.

 

Tomas Tobiasson  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar