söndag 15 september 2013

Är Sverige en demokrati? Är tveksam.

Varför respekterar inte partierna i riksdagen Sverige Demokraterna?


Vill börja direkt med att tala om att jag själv inte är Sverige Demokrat, om nu någon skulle tro detta. Däremot så respekterar jag deras åsikter och ser det som en självklarhet att de skall få samma förmåner som alla andra partier i riksdagen.

Regerade kraftfull redan under valnatten, då övriga partier enat tog avstånd från detta parti. Det tyder på bristande respekt för väljarnas önskan om att SD skall finnas i riksdagen. Sedan har man i olika debatter vägrat att deltaga om någon från SD har haft möjlighet att framträda.

Vad är det då man är rädd för? Förstår inte varför man inte man mot man vågar debattera frågor med deras företrädare. Är man rädd för att bli överbevisad om någonting? I så fall vad? Visst jag anser också att SD är ett främlings fientligtparti. Jag kan heller inte ställa mig bakom deras åsikt i denna fråga. Men politik handlar ju inte bara om invandring. Det handlar om så mycket annat, som är viktigt i  ett modernt samhälle. Som jag ser det är en av de viktigaste frågorna just nu, är hur vi skall lösa problemet med vår höga ungdoms arbetslösheten. Har en massa egna idéer om detta problem, men det tar vi en annan gång.

Jag tycker att det här med åsiktfrihet är en av de mest grundläggande sakerna som finns i en demokrati. Kanske har jag inte lyssnat på vad mina lärare sagt under min uppväxt. Eller så har jag tolkat deras signaler helt fel. Är det någon som kan rätta mig om det är så? Är villig att ta till mig kritik och låta den leda mig framåt som människa. Kritik är inget negativt. Det är genom den man kan utvecklas till en bättre människa.

Frågan är nu om jag eller om det är andra som behöver utvecklas i den här frågan. Har lyssnat när jag möter folk i min vardag. Har konstaterat att många allt från vänster till höger, har en fientlig inställning till invandrare. Så om ett år är det val igen. Kanske har folket som röstar på SD, blivit fler. Säger inte att det är så, men tänk om.

Jag är en helt vanlig gräsrot, som vågar skriva vad jag tycker och tänker. Som gärna tar debatt, även i frågor som av andra är obekväma. Är som en gerilla soldat emellanåt. Gillar att vara på krigsfronten, när det gäller demokratifrågor m.m.

Hör gärna av er

Tomas Tobiasson
En fritt tänkande människa och ibland en gamla tiders "sakförare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar