onsdag 18 september 2013

Får man från domstolarna stjäla andras tid?


Saknar domstolarna i Sverige respekt för andra människors tid?
Blev för några månader sedan kallad till en tingsrättsförhandling i Linköpings Tingrätt. Förhandlingen skulle hållas idag. Eftersom jag misstänkte att den kunde komma att inställas, gjordes kontroll i går morse kl.08.51. Besked erhölls om att förhandlingen skulle hållas som planerat. Man l dock in en brakslapp om att jag för säkerhetsskull skulle kontrollera även idag. Min resa var dock lite drygt 40 mil och hade ett annat telefonmöte planerat innan förhandlingen, därför påbörjades denna resa kl 06.00 i morse. Resan påbörjades och ny kontroll görs av mig via mobiltelefon kl 08.09. Får då besked om att man ställt in förhandlingen under eftermiddagen och att man försökt nå mig, utan att lyckas. Har min ”tysta” mobil på dygnet runt, så den sagan gick inte. Handläggande tjänsteman beklagar det hela. Kan bara som vanlig Svensson bara acceptera det hon säger. Påtalar att jag vill ha ersättning för den tidspillan och reskostnader som domstolen förorsakats mig. Får då svaret att jag troligen inte kommer att få detta. Men att jag skulle inkomma med en skrivelse, sedan fick vi se om det kunde bli något. Kontrollerade denna telefon och döm av min förvåning. En har ett missat telefonsamtal kl 08.07. Telefon numret som var mobilt, kom från en tjänsteman på Linköpingstingsrätt.

Enligt mitt förnuft, skall även staten ersätta kostnader som man förorsakar enskilda personer. Kanske skulle varje enskild tjänsteman ha ett personligt ansvar. Något som arbetsgivare i den privata sektorn har.

Jag kan respektera att saker faller mellan stolarna en gång och att man gör misstag. Jag är absolut inte felfri. Men om jag gjort ett fel. Så försöker jag rätta till det och betalar ut ersättning för de skador som jag förorsakat. Det är inte pengar som jag är ute efter egentligen. Det är sättet man bemöts på. Att man totalt saknar respekt för andra människors tid. Idag har tingsrätten förbrukat drygt 6 timmar av min tid. Den tiden kommer jag aldrig att få tillbaka. Tiden går inte att backa och att säga att man beklagar det leder ingen stans.

Har upprättat en skrivelse som jag översänt till tingsrätten. Kan väl kanske hoppas att få något svar kanske. Har för avsikt att om så inte sker tämligen omgående, att vidtaga s.k. rättsliga åtgärder. Jag är medveten om att det kan komma att påverka mig i framtiden, om jag mot förmodan skulle hamna inför Linköpingstingrätt., har tidigare drabbats av detta i annan domstol. Men det spelar ingen roll. För mig och jag tror för de flesta gäller att rätt skall vara rätt och tingsrätten är inget undantag. Om jag är försenad med några dagar på skattekontot så får jag en betalningsanmärkning. Om en myndighet gör samma sak, händer oftast inget ting.

Blir jag kallad till en ny förhandling kommer jag att begära förskott. Orsaken är att jag misstror tingsrättens betalningsförmåga. Betalas inte ersättningen ut så får tingsrätten själv sköta transporten och återtransport till min bostad. Det kan inte vara meningen att vi vanliga Svensson skall behöva riskera ekonomiska förluster.

Hör gärna av Er om ni behandlas på samma sätt.

Jag har beslutat mig för att inte vara tyst längre. Storebror skall inte få behandla mig eller någn annan hur som helst. Vi måste höja våra röster för att höras! 

”En krigare med portfölj”
Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar