måndag 12 augusti 2013

Viktminskning, Motion och framtidstro.

Första semestern med viktminskning.


I år har sommaren varit riktigt bra. Sol, sommar och ledighet. Har flyttat in hos min sambo och börjat få ordning på mina tankar och kost. Semester brukat för min del innebära att man går upp några kilo. Kilo som sedan skall tas bort under hösten. I år är det annorlunda. Har lyckats tappa sex-sju kilo!

Största orsaken är kanske, att jag tänkt på vad jag stoppar i mig. Har sedan två veckor gått på en Diet enligt LCHF metoden. Men på mitt eget sätt. Har bl.a. ätit lite bröd ibland. Men i stort sett skött resten.

Sedan har jag motionerat hårdare. Mycket backar på det nya stället, en ny liten hund och mycket trädgårdsarbete.

Har fällt en massa träd skulle bli två tre stycken. Blev femton eller sexton. Själva fällandet var inget större jobb. Men man skall ta vara på all ved också. Har varit riktigt snål och även tagit vara på all ”pinnved” från grenverket också. En granne föreslog att vi skulle elda upp detta, snabbt och enkelt. Men har säkert lagt ned 15-20 timmar extra för att ta vara på allt. Blev nästan 10 kbm, som nu ligger klart i vedhögen. Värt den extra tiden tycker jag. Kanske inte ekonomiskt, men ser ändå som en vinst. Allt behöver inte mätas i kronor och ören. Det finns visst andra värden har jag hört.

Sedan har vi två andra viktiga saker och det första är att sluta stressa. Det som man inte hinner göra nu, kan man alltid göra lite senare. Har även varit noga med min sömn. Sovit tills jag vaknat av mig själv.

Om man jämför hur jag mår idag både fysiskt och psykiskt så är det stor skillnad mot för ett år sedan. Vågar nästan påstå att jag är en helt annan människa. För ett år sedan hade jag precis blivit utsparkad från min dåvarande fru. Hade ingen stans att bo, förutom mitt tråkiga kontor. Dålig kontakt med barnen. De flesta vänner som bort blåsta från jorden. I dag har jag funnit en ny livskamrat, en hel del nya vänner och börjat närma mig min ideal vikt. Sover gott och känner att livet ändå är värt att leva.  Det finns en framtidstro och det är något som jag är stolt över.

 

Visst finns det saker som kan bli bättre. Men det är något som jag skall fixa under närmsta tiden. Mitt företag skall bli lönsamt igen och mitt nuvarande kontor skall avvecklas. Men det gäller att göra en sak i taget. Känner mig just nu som jag kände mig 1996/97. Då jag var inne i en liknande svacka. Men reste mig upp igen och fick några riktigt bra år. Skillnaden är bara den att jag inte skall släppa taget den här gången. Nu är det en ständig tillväxt (förutom min kropps vikt) som gäller. Det är sista gången som jag försöker starta om. Sedan är det försent. Inga fler luftslott utan en stabil grund gäller. Nu börjar jobbet framåt. Mycket arbete, tårar och svett väntar. Men det är värt alltihop, när målet är nått.

 

Tomas Tobiasson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar