fredag 16 augusti 2013

Är det rimilgt att man skall behöva utstå förtal på nätet?


Är det rimligt att man skall behöva utstå förtal på nätet?


Är en av de många företagare som hängs ut på nätsidan Flashback. Kan det vara rimligt att man helt anonymt kan skriva vad som helst på dessa sidor? Förstår att det handlar om yttrandefrihet och att detta skall ställas i relation till de problem som kan uppkomma i relation till varandra. Enligt min personliga uppfattning så är det inte fel att få uttrycka sina åsikter om en person eller företag på nätet. Men att gömma sig bakom anonyma namn och ofta med en bild på en främmande person är under all kritik.

Problemet är kanske att man inte vet vilken lagstiftning som skall gälla, då man har svårt att lokalisera de olika nätsidornas fysiska servrar. Därmed kan man agera från länder där man saknar ett rättssystem mer eller mindre. Kanske vore det på sin plats att fundera lite över detta?

Man skall komma ihåg att förtal och smutskastning inte bara drabbar den som förtalas. Det drabbar också arbetsgivare, vänner och familj. Här kanske våra politiker borde agera, på något sätt. Orsaken till det förtal som jag utsätts för är att jag avskedade en person från mitt tidigare företag. Tre dagar efter dennes avskiljande från tjänsten, började en massa ”skit” poppa upp. Efter samråd med några personer så valde jag att lägga locket på. Men nu några år senare ångrar jag mig. Jag skulle slagit på stora trumman. Det har kostat mig mycket ekonomiskt och även psykiskt. Flera vänner har sagt upp bekantskapen m.m. Vill inte att man skall tycka synd om mig. Jag har lagt det hela bakom mig. Men vill gärna försöka hjälpa andra att undvika detta problem.

Mitt förslag är att man skall inte skall förbjuda dessa sidor. Men att man skall begära att den som yttrar sig på dessa sidor inte får vara anonyma. Någon form av identitetskontroll borde vara lagstiftad. Därmed skulle vårt rättsmaskineri teoretiskt kunna driva en process mot vederbörande. Samtidigt kanske man kunde stoppa att en och samma person skriver under flera synonymer.  Vill absolut inte stoppa yttrandefriheten, men man måste våga stå för det man säger. Att bara gå på rykten, som hela tiden förvanskas är inte bra. ”Av en liten fjäder, kan det snart bli en stor höna.”

Kommer säkert att återkomma med detta på den här bloggen.  

Hör gärna av dig med kommentarer eller frågor. Skicka gärna mejl på tomastobiasson1@gmail.com, lovar att svara och om du själv lägga ut dem på min blogg.

Vill bara avslutningsvis idag säga att jag är en vanlig människa av kött och blod, med egna tankar, känslor och ord. Tror att vi kan bygga ett samhälle för framtiden tillsammans. Att våga säga som det är och stå för sina åsikter är honnörsord för mig. Sedan kan vi ha olika åsikter om vad som hänt. Men det kan man oftast klara ut, genom att man för en saklig dialog med varandra.

Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar