onsdag 21 augusti 2013

Vad hände igår? efter "Det här blir en bra dag"

Gårdagen blev som jag förväntat mig. Dvs det blev en riktigt bra dag.

Som en uppföljning till gårdagens  blog vill jag idag berätta om vad som hände igår.

Dagen började som jag sa riktigt trevligt. med solsken över mig och min bostad. Tog mig verkligen tid att fundera och planera dagen på ett bra sätt. Tog mig tid för läsning ur ordspråksboken(Bibeln) och verkligen reflektera över vad som stod där. Telefonerna var tysta ända till kl 09.45. Sedan började det.

Fick in ett litet uppdrag på några tusenlappar. Skall leveras under veckan och många bäckar små... Före lunch ringde jag själv till hyresvärd nummer 1. Tackade nej till en lokal som jag tittat på under tisdagen. Visst säkert billig och kunde kanske blivit något så småningom. Men den var alldeles för nedsliten för att passa min verksamhet. Hade samtalat med han där uppe lite, men fick svaret "lugna dig, jag har något bättre för dig". Frågade om det fanns någon annan lokal som kunde vara ledig. Svaret kom direkt. Ev. har vi en annan lokal som är lite mindre. Håller just nu på med en annan person och förhandlar. Men det har stått stilla ett tag, skall kontrollera och återkomma till dig under em. Under em. återkom hyresvärd nr 1. De hade inte fått tag på den andra tilltänkta hyresgästen och bad att få återkomma under idag istället. Fick även ett samtal från hyresvärd nr2. Han hade ev. hittat en ledig lokal som kunde passa. Skall träffa honom redan kl 08.00 dag. Har inga förutfattade meningar. Men det här kan kanske vara ett alternativ.

Det kom också ett telefonsamtal från ytterligare en gammal klient strax före lunch. Hans son tidigare varit klient hos mig hade fått problem med sitt företag. Efter lite kontroller visade det sig att bolaget varit på obestånd(konkursmässigt) sedan minst ett år tillbaka. Det betyder att sonen idag är personligt betalningsansvarig för alla skulder vid en kommande konkurs. Detta kunde man ha undvikits enkelt genom att ha upprättat en s.k. kontroll balansräkning. Något som borde påpekats av bolagets revisor. Men tyvärr inte gjordes i f.g. årsredovisning. Aj, aj, aj vilken miss. Tog fram ett förslag till hur man skall kunna rädda sonen ur denna situation. Men vet inte riktigt om han köper detta i dagsläget. Har även idag dragit på sig en skatteskuld som förföll till betalning den 19 augusti. Hade man ingett en konkursansökan senast förra fredagen, hade man undviket detta strikta betalningsansvar på ca 175.000:-. Förstår inte riktigt hur mina kollegor tänker. Är det bara att registrera siffrorna i en dator, skriva ut rapporter och sedan bara skicka en fet faktura? Tror på att sonen återkommer till mig antingen själv eller genom sin pappa under dagen idag. Inte bara tror, utan är tämligen säker.

Jobbade även med mitt företags hemsida www.angamato.se i går en stund. Inga stora förändringar, men ändå lite mer finish på något sätt. Såg redan ett visst resultat på Google under natten. Skall anlita ett företag för sökoptimering. Tog beslut om detta under gårdagen. Visst kan jag ägna lite tid åt att skriva lite artiklar och skapa lite fler sidor. Men känner inom mig att jag skall syssla med det som är kärnverksamheten. Mina privata familjeproblem för ett åt sedan, förtal på nätet m.m. har satt sina spår även hos mig och i företaget. Men nu är det tiden över och jag har fått ny energi för att fortsätta framåt.

Vad hände då i mitt privat liv? Lite promenader med hundarna. Lite TV tittande "Broadchurch" och lite läsning. Man hinner inte så mycket som man tror och vill. Men mitt liv är ändå ganska innehållsrikt på sitt sätt ändå. Mycket av min tid, ägnas åt företaget och jag tror inte det är något fel med det. Företagande är för mig precis som för många andra en del av mitt liv. Jobb och privatliv vävs samman på något sätt och det kanske är så det skall vara. I morgon skall jag berätta om vad som jag tror är min livsuppgift. Men det tar vi då.

Nu skall jag ägna mig åt att reflektera lite över den här dagen. Den kommer säkert att bli minst lika bra. Skall först titta en lokal kl 08.00. Sedan skriva en artikel över en fråga om bilförmån eller inte på mitt företags hemsida. Kan lägga en länk till sidan under morgondagens blog.

Ha en bra dag och ta vara på allt som den har. Lev ditt liv maximalt idag. Om du vill kan du under morgondagen läsa min nästa blog.

Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar