måndag 8 juli 2013

Fjärde veckan i mitt nya liv

Fjärde veckan i mitt nya liv!


Oj vad tiden går fort. Det är drygt fyra veckor sedan jag började mina försök att få ordning på det här med kost och motion. Den här veckan har varit jobbigare än de tre första. Vågen har stått still och jag har slarvat med det där med att väga maten så exemplariskt som förut. Fyyyy Skäms!

Har lagt en plan för min viktnedgång 1,5 kg i veckan, Det innebär att jag skall äta 1.315 kalorier netto. Vad då netto tänker du säkert. Jo om jag tränar och förbränner t.ex. 300 kalorier så får jag äta 1.615 kalorier för att klara mitt mål på att tappa 1,5kg i veckan. Hur mäter jag då det här med hur mycket jag förbränner tänker du. Jo det finns dels ett schema om hur mycket varje aktivitet förbränner. Det är visserligen väldigt schematiskt upplagt, men det ger ändå en fingervisning av vad som händer med energiförbrukningen.  Sedan har jag äntligen hittat min gamla pulsklocka! En kär gammal vän som varit borta ett tag. Den visat ett mer korrekt värde på vad en extra motionsrunda eller en tränings stund på gymmet ger. Visst finns det en viss osäkerhet men än då, en ganska bra energimätare. Jag märker också min fyrfota vän att motionen har ökat. Han sover ganska mycket numera.

Vad har hänt mer då av intresse. Jo mina små tankar har förändrats på ett underligt sätt. Vet inte om det har med kost och motion att göra. Men det kanske ändå har med detta att göra. Förr trodde jag att det enda man behövde göra för att gå ner i vikt var att äta mindre och röra sig mer. Men min coach har förklarat för mig att även det där med att vila och sova är viktigt. Vadå skall sova vara nödvändigt för att förbränna fettet? Jo vår kropp behöver även tid för att återhämta sig efter ett hårt träningspass. Får den inte det, så går den in i sparläge och på så sätt minskar den kroppens naturliga energi-förbrukning. Den slår med andra ord på ett sparläge. Då spelar det inte så stor roll att vi snålar in på maten och motionerar mer.

Pratade med en kille som rekommenderade att vi äter oftare när vi vill gå ner i vikt. Han påstod att vi skulle äta i stort sett varannan timma. Vem har tid med det tänkte jag? Det handlar om att vi får ett jämnare blodsocker under hela dagen, istället för toppar och dalar. Låter riktigt bra. För visst blir man lite slöare efter en måltid, när energikicken rusat i höjden. Det gör ju också att kroppen måste pumpa ut extra insulin. Insulin är ett hormon som gör att våra celler öppnas för att lagra energi, om jag förstått saken rätt.  Ja det här kan vara värt att pröva. Ska göra det här fr.o.m. idag. Har det lite lugnare på jobbet, just nu så det bör fungera.

Det har hänt andra saker i min tankevärld också. Det handlar om att vara ärlig mot sig själv. Men det tänkte jag ta i en blogg i morgon. Ett intressant ämne som jag tror att de flesta har lite problem med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar