torsdag 18 juli 2013

Semester påtvingad ledighet eller?

Semester


Har tidigare sett semester som en påtvingad ledighet. Men i år är det annorlunda. I år har jag faktiskt varit ledig i hela fyra långa arbetsdagar från mitt vanliga konsultliv. Trodde det skulle bli problem som vanligt. Har normalt sett problem med att inte jobba hela tiden. Hade inte planerat något oss och har tagit dagen som den kommer. Har fällt lite träd på tomten och ägnat mig åt att kapa upp en del av dessa träd till att kapas upp till ved. Någon som kan vara skönt att ha till vinterns "mysbrasor".

Vad då semester, tänker säkert en och annan av mina läsare? Skall man inte vara ledig då? Jo, jag tror att man skall vara ledig från sitt vardagliga liv. Att ta tagen som den kommer liksom. Men det betyder inte att man behöver sitta i solen hela tiden eller behöver ligga på vägarna för att se så mycket som möjligt. I år har jag valt att stanna hemma och tillbringa tiden tillsammans med mina nära och kära. Har fått lite arbete gjort i trädgården och mängder av tid tillsammans med mina hundar. Man behöver inte gå gym eller besöka en "hydroterapianläggning" för att man bra. Samtidigt som jag motionerat har jag också gjort en del nytta också.

Samtidigt har jag fått en fantastisk naturupplevelse hemma i trädgården. Vi fick besök av två älgklavar i går em. Hundarna skall markerade kraftigt till en början. Sedan retirerade de snabbt när älgarna passerade på ca 3 meters avstånd. De tyckte väl också att det var märkliga och stora djur, även om de bara var något år gamla. Man behöver inte åka flera hundra mil för att få uppleva saker.

Tänker fortsätta att ta det lite lugnare i hjärnan, under ett par veckor till. Sedan skall flera nya projekt genomföras. Men just nu gäller det bara att ta det lugnt. Det betyder inte att jag inte kan svara i telefonen, men det blir bara de mest akuta ärenden som tas om hand nu. Skall också passa på att flytta lite bohag under de närmsta två veckorna.

 

Trevlig sommar!

Tomas Tobiasson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar