tisdag 23 juli 2013

Ny klient

Ny klient, vill man ha eller skall man tacka nej?

Har idag träffat en presumtiv klient idag. Brukar inte skriva om sådana här saker offentligt, men idag tänker jag göra det ändå. Någon gång måste vara den första. Tänker inte tala om vem uppdraget avser. Men tänkte ändå skriva några rader iallafall.

Mötte på morgonen två representanter för den nya klientens företag. Företagets stora problem var en större kundförlust. Denna förlust och bristen på tidigare vinster, gör att bolaget står inför en kommande konkurs, om inget görs. Bristen på kunskap och erfarenhet har gjort att de tagit kontakt med mig och mitt lilla företag. Träffen var över på ett par timmar och resten av dagen har jag ägnat på att fundera över företagets situation. Utifrån min erfarenhet och den verktygslåda som jag skaffat mig efter drygt 20 som konsult skall jag göra mina bedömningar.

Efter denna bedömning skall jag göra en riskanalys för mitt eget företags sida också, tidsaspekt m.m.
Detta skall senare ligga till grund för ev. kommande offert. När offerten är lämnad, så blir det kanske en order. Skall inte skryta, men vi brukar ta hem två av tre lämnade offerter. Det har hänt att jag satt ett orimligt högt pris och ändå fått ordern. Det skall jag inte göra idag. Det här är ett uppdrag som jag både vill ha och känner inspiration inför. Branschen, omsättning och personkemi verkar ändå stämma. Det som talar lite emot är tidigare bagage som företaget som sökt upp mig har.  Måste gräva  lite till innan jag avger offerten. Magkänslan säger mig att jag måste gardera mig lite för ev. kundförlust. Brukar vara dålig på detta, men vis av tidigare erfarenheter så är detta ett måste.

Visst att göra affärer innebär alltid en risk. Men då man tar en risk, så gäller det att vara garderad. Man kan inte gardera sig mot all ev. förluster, men i mögligaste mån. Om man inte gör det är det väldigt enkelt att vara fullbokad och mer där till. Men det är aldrig roligt att arbeta hårt, för att sedan inte få något betalt. Tror många egna företagare har upplevt denna situation.

Sedan gäller det att hitta ett så korrekt pris som möjligt. Vet att min bransch handlar mer om förtroende och kunskap, än om kronor och ören. Vi är ganska få aktörer och det medför att det finns möjligheter att ta bra betalt utan att för den skull vara oseriöst. Det handlar inte bara om nedlagd tid, utan även om att titta på kundvärdet. m.m. Sedan handlar det mycket om att få betalt för nedlagda studietimmar, erfarenhet och kontakt nät.

Tomas Tobiasson





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar