tisdag 23 april 2013

Vad är tid för något?



Har funderat på att vi männiksor ofta säger att tiden inte räcker till. Vad menar vi med det egentligen?
själv brukar jag ofta säga så när man "bara" inte hinner att göra alla de saker som man har tänkt sig.

Känner du igen dig? skulle tro det!

Har under några veckor försökt analysera vad jag gör med tiden. Har faktiskt bokfört nästan varje minut, för att se vad jag lägger tid på. Inte för att det är nödvändigt egentligen, men bara för att se vilka tidtjuvar som finns. Nu håller jag som bäst på med att försöka göra om mina prioriteringar

Så här såg mina två veckor ut:
Sysselsättning                                          Vecka 1                          Vecka 2
Sova                                                          58 timmar                       55 timmar
Arbete                                                       64 timmar                       54 timmar
Resande                                                    16 timmar                         5 timmar
Social media                                               4 timmar                         5 timmar
Läsa                                                            3 timmar                         6 timmar
Motion                                                      14 timmar                       16 timmar
Mat/hygein/m.m.                                        5 timmar                         6 timmar
??? (TV,           )                                         4 timmar                        21 timmar 
S:a                                                           168 timmar                      168 timmar

Gjorde samma sak för ett par årsedan och då var ??? tiden ännu större. Vad som jag tycker är skrämmande är att man upptäcker att man har en massa tid som man inte vet vad man för med och sedan säger man att man inte har tid. Ta vecka 2 som ett exempel. Här har jag lyckats förstöra nästan ett helt dygn på att inte göra något. Okej! jag vet att det låter lite märkligt när jag säger att man förstör tid. Men vad har man för behållning av att titta på TV. Eller änu värre att låta sig styras av programmakarnas tidsschema. Har börjat titta mer och mer på tv genom de olika play-appar som finns. Tror att det kommer att öka i framtiden.

Tänk om man skulle vara lika nogrann med sina pengar. Att "slänga" bort dem på något som man inte får någon som helst behållning av eller kanske t.o.m. ut på gatan. Är det någon som kan tipsa om det finns någon som gör så? Tänkte i såfall besöka den personen som slänger ut sina medel på gatan, för att samla ihop en förmögenhet. Alla tips mottages tacksamt! Hittelön utlovas!

Tomas Tobiasson             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar