tisdag 2 juni 2015

Får man som företagare vara sjuk?

Idag känner jag mig förkyld och lite hängig. Men får man göra det som egenföretagare? Visst får man göra det säger nog de flesta av oss. Men är det så enkelt?

Skall försöka svara på hur jag ser på saken.
Vi som företagare älskar att arbeta och producera saker eller tjänster. Att vi träffar många människor på olika sätt, gör självfallet att vi utsätts för risken att bli sjuk. Problemet är den att vi inte har tid att vara sjuk. Därför gör de flesta precis som jag, man går till jobbet ändå. Men jag tror i princip att det är fel, att göra det. Dels så riskerar man att smitta övrig personal. Men det kanske viktigaste är att man inte lyssnar till kroppens inbyggda varningssytsem. Oftast så kan även vi vara sjuka, utan att företaget går under för det. I morse när jag vaknade med lite nästäppa så bestämde jag att gå till jobbet några timma. Hade lite som bara måste fixas och ett bokat telefonmöte. När det var avklarat så åt jag lite lunch. Sedan gick jag hem. Tog ut mina två fyrbenta en liten sväng och sedan hamnade jag framför datorn i köket. Har visserligen inte min vanliga kapacitet, men orkar ändå skriva några rader.

Svaret på min fråga är alltså
Visst kan en företagare få vara sjuk, men det skall mycket till för att man skall stanna kvar i sängen.
Orsa 2015-06-02.
Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar