fredag 27 juni 2014

Mina viktigaste sociala kontaktnät.


Fredagen den 27 juni 2014.

God morgon!

Idag droppar det lite vatten ner från himmelen. Kanske inte det bästa vädret en juni dag, men för min del är det helt okej!

Det var roligt med all respons jag fick efter gårdagens lilla inlägg. Tro nu inte att jag är alldeles ensam och isolerad. Nej, jag har byggt upp ett nytt socialt nätverk. Är kanske lite sådan som person. Gillar att prata och umgås med människor ibland eller ska jag vara ärlig för det mesta.

Under gårdagens kväll hade vi en s.k. husgrupp. Det är en liten grupp av kristna människor som träffas varje vecka i varandras hem. Vad vi gör är att FIKA(viktig del), sjunger, läser bibeln, delar tankar och ber för varandra, andra personer, för våra kommuner och vårt land. Mycket enkel tillställning där man inte behöver ha någon teologisk utbildning för att deltaga. Tror på den här idén. Man behöver en mindre grupp att tillhöra där man på ett mer personligt sätt kan dela sin tro, tankar och livet i största allmänhet. Har själv inga större problem med att tala om vad jag tycker och tänker. Men jag vet att många människor har ett motstånd för att tala inför större grupper. Hade själv det före jag började jobba. För att inte prata om hur besvärligt jag tyckte det var att prata i telefonen. Jag gick hellre flera km för ett personligt möte, istället för att bara lyfta luren. Men den tiden är över. Även om många säger att telefonerna har tystnat så använder jag den ganska flitigt. Även om jag idag ofta använder mejlen och sociala media som kontakt plats.

I morgon skall vi ha DM i bruks på Mora SBK. Är en ganska ny medlem inom denna klubb, men jag har beslutat mig för att vara lite aktiv här också. När jag blev tillfrågad om jag kunde hjälpa till tidigt i våras blev svaret ja. Är väl lite ringrostig vad gäller hunderiet, men jag har kanske lite kunskap ändå. Har tidigare tävlat lite inom bruks och lydnad och hjälpt till som instruktör i några kurser. Sedan har jag haft några hundar genom åren. (tror det är 10st), så man kanske har lärt sig ett och annat. Här brukar jag tillbringa en till två kvällar i veckan.

Stora församlingen(Centrumkyrkan i Mora). Tillhör sedan några månader denna församling. Om den är så speciellt stor vet jag inte(ca 150 medlar i matrikeln). Men den är numera mitt andliga hem. Här samlas vi lite människor, för att dela vår tro på söndagarna och någon annan kväll emellan åt. Vi är en liten grupp som brukar samlas varje fredagskväll för att be också. Man brukar ofta tala om att man har ett andligt hem och det kan jag numera säga att jag har. Jag delar de flesta av församlingens officiella inställningar. Det finns några saker som jag har en liten annorlunda inställning till. Men den helt perfekta församlingen finns ju inte och den kommer heller inte finnas, så länge jag lever och tillhör den. Vad jag menar är att jag själv inte alltid är den mest perfekta kristna människan. Jag har också lite fel och brister. Det tror jag de flesta har. Men vi lever ju och skall leva. Då kommer man alltid att ibland göra fel. Även om jag aldrig har gjort ett fel själv(Skämt).

Jag har också ett socialt umgänge på min arbetsplats som jag uppskattar. Sitter tillsammans med flera produktionsföretag i en gammal industrilokal. Vi brukar samlas för att dela våra bekymmer över en kopp kaffe varje dag. Trevligt med andra ord.

Sedan gör mitt arbete att jag får ett antal naturliga sociala kontakter. Även om jag inte direkt umgås med mina kunder, så är de vänner ändå. De som man har haft länge blir som en arbetskamrat på något sätt. Man delar med andra ord mycket tankar och bekymmer av privat karaktär.

Sedan har vi det där med sociala media. Är ganska aktiv på Twitter och använder mig även av Facebook en del. Visserligen är det inte det samma som fysiska kontakter i verkligheten. Men det är ett sätt att hålla kontakt på ändå. Man får säga vad man vill om den digital-världen. Den har sina fördelar och sina nackdelar. Men vi kan ta mer om detta i kommande blogg.

Vill önska mina läsare en trevlig helg!

Tomas Tobiasson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar