torsdag 13 juni 2013

En vecka med min nya livstil

Vad är min nya livsstil?

Det är idag sedan precis en vecka sedan jag började med min nya livsstil. Vad är det dock för något nytt som jag prövar på? Jo jag har bestämt mig för att börja tänka på allt som jag stoppar i mig. Lite jobbigt kanske, men vill man ha till en viktförändring så måste man förändra sina mat- och träningsvanor.

Vad har jag då gjort?

Det jag har börjat med är att föra en dagbok över det energiintag som jag äter. Är otroligt noga med att bokföra varenda liten kalori. Har skaffat mig en otroligt bra applikation till min iPhone/iPad. Den håller kontroll på allt som jag matar in i den. Visst det är lite jobbigt, man måste väga all mat som intas. Men det tar inte speciellt lång tid i praktiken. Sedan matar man in den motion som utföra under dagen. Appen håller sedan reda på mitt intag och min energiförbrukning. Det handlar om plus och -. Svårare än så är det faktiskt inte. Jag har sedan programmerat in min målvikt(85kg) som jag tänker uppnå. Sedan sköter appen resten.

Jag har också skaffat mig en egen mat "Coach" i den fysiska världen också. Hon ringer, mejlar och ger förslag på vad jag skall äta. Har inte alltid följt hennes råd. Men samtalen är viktiga för mig.

Pratar öppet om mina planer med min särbo. Hon har också funderat på att hänga på mig nu. Vi har tagit ett par gemensamma promenader och cykelturer i helgen. Det är faktiskt trevligt att ha gemenskap under träningen också. Man behöver ju inte precis springa runt träningsrundan. Det gäller ju att njuta lite av livet också.

Har inte köpt några speciella kläder eller skor ännu. Använder det som finns i garderoben och det visade sig att jag hade ganska mycket redan nu. Varför skall man bara köpa nya prylar? Det är en annan sak som jag håller på att förändra på samma gång.

Vilket resultat har jag uppnått?

För det första är att jag mår lite bättre. Vikten har minskat med lite drygt två kilo och midjemåttet med ca 2 cm. Mina insulindoser har minskats med ca 30 %. Har haft lite känningar av lågt blodsocker och vaknat några nätter. Men det fixar man enkelt med lite mat. Min sömn har faktiskt minskat under veckan. Men när jag väl sover, så sover jag mer effektivt på något underligt sätt.

Vilket motstånd har jag mött?

Lika bra att säga det redan från början. Jag är själv den största motståndaren. Har många gånger fått bita mig i tungan för att vara ärlig mot mig själv. Det jag menar är att inte manipulera med siffrorna vad gäller mina intag och uttag av kalorier. Men har man väl bestämt sig för vart man är på väg, så gäller det att vara ärlig mot sig själv.

Det har tagit lite extra tid att motionera för att få ett nettounderskott varje dag. Men det känns ganska skönt att ha den här kontrollen. Jag har lagt ca två till tre timmar på motion. Tiden har fått till genom att minskat mitt TV tittande. Istället för att slå på" TV kl 19.00 så blir det inte förrän ett par timmar senare. Det har faktiskt hänt att jag inte tittat alls. Får mitt behov av nyheter via min iPhone istället. Den bär man ju med sig nästan överallt. Eller jag skall vara lika ärlig här. Min två iPhone:s är med mig nästan dygnet runt. Det gäller ju att vara uppkopplad. Man vill ju inte vara från kopplad precis.

Jag tycker inte om att laga mat själv eller skall vi säga att jag inte kan? Men det är något som man kan lära sig. En sallad eller steka till en kyckling är inte svårt. Men det tar lite tid. Men det är bra för både plånbok och kroppen(tror jag). Så det fortsätter jag med i framtiden. Kanske t.o.m. klara att koka mig lite tevatten så småningom. Den som lever får se.

Från min omgivning har jag inte mött något större motstånd. Men de är ju så vana. Har nästan alltid varit det som gått mina egna vägar. Något som jag är stolt över!

Vad saknar jag mest?

Det jag saknar allra mest är att få äta på en restaurang. Det går inte under den period som jag håller på med min viktminskning. Sedan kommer det kanske att gå. Men inte varje dag.

Vad har jag för mål inför kommande vecka?

Jag skall fortsätta min nya livsstil och skall gå ner ytterligare ett par kilo tills nästa torsdag. Lovar precis som Orsa Kompani inget bestämt, men ner i vikt skall jag bara. Skall också fortsätta att mata in mina värden is amband med måltidsintag och motion. Det kommer att bli lite jobbigt. Men det handlar ju om att förändra sin livsstil och alla förändringar är jobbiga i början. Men målet är klart och resan dit är planerad. Skall försöka hålla en så rak kurs som möjligt. Är i mål till den 1 september om jag håller kursen. Eventuella avvikelser måste snabbt korrigeras, så att målet uppnås i TID.

Tomas Tobiasson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar