torsdag 15 juni 2017

Mitt blodsocker krånglar ibland- Tomas Tobiasson

Stoppa inte huvudet i sanden för fakta
 
 
Under de sista månaderna har mitt blodsocker hoppat lite upp och ned hela tiden. Har inte kunnat komma på vad som var felet. Det började med att jag fick byta långtidsverkande insulin sort. Från Lantus till Tresiba. Fick order om att minska dosen till under hälften och gjorde så. Har ätit allt mindre kolhydrater och börjat leva mer efter LCHF modellen.
 
 
När motionerade på min cykel några gånger per vecka så fick jag heller inte samma effekt som tidigare och mitt fastvärde låg på runt 10-12 mml på morgonen. Bör vara runt 5-7. Kunde också konstatera att jag höll mig ganska konstant fram till lunchen och därefter steg det kraftigt till 15-27.
 
 
Igår morse fick tog jag tag i det hela och började med att på eget bevåg höja mina doser av Tresiba från 24 enheter till 30 enheter. Fick besked om att mitt långtidsocker hade sjunkit från 71 till 66. Vilket inte är bra, men det hade dock minskat och var på väg åt rätt håll.
 
 
Tog också en liten cykeltur i gårkväll runt sjön 4,6 mil. Skillnaden var bara den att jag valde att använda min gamla cykel i stället för min MTB. Det märktes i uppfartsbackarna att det gick lite lättare, eftersom den har lite smalare däck med mindre mönster. Fick efter ca 3 mil känningar av ett sockerfall. Men det avhjälptes snabbt med lite medhavd preparat. När jag sedan kom fram till Mora så köpte jag mig en mjukglass. Glass är något som jag undviker normalt. Men det fanns ett behöv av kolhydrater så varför inte passa på att njuta lite extra.
 
Väl hemkommen så blev det att äta jordgubbar med grädde. Vilket jag tycker att man skall göra så här års. Det blev ganska mycket vi delade på tre liter på två personer. Men lyckas man få tag på svenska bär, så varför inte.
 
Tog mitt prov som vanligt i morse. Mitt faste värde hade sjunkit till 5,8 mml, gissa om jag var stolt. Jag känner att det är enklare att tänka klart och får en massa energi i kroppen. Det ser ut som att jag är på rätt väg i.a.f.
 
 
Nu väntar en sista deklaration på att upprättas. Är ju sista dagen för oss som har anstånd idag. Men det skall vi väl klara av tycker jag. Vågar knappast säga det men det är min egen. Är ganska enkel egentligen. Men den blir ofta liggande till sist. Bäst att sätta fart så att jag hinner.
 
Orsa 2017-06-15
 
Tomas Tobiasson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar