måndag 15 december 2014

Hur behandlar vi våra Asylsökande?


Har under helgen haft kontakt med några asylsökande från Egypten och funderat lite över deras situation. Den familj som jag fick bäst kontakt med, hade flytt till Sverige beroende på sin kristna tro. De kände sig utsatta för hot från de Islamska landsmännen och deras uttalande mot människor som inte tror som dem. De framförde att de tyckte det var konstigt att de placerats i en förläggning, där även muslimska landsmän hade placerats. Själv sa jag inte så mycket till dem, men har funderat lite över det här.

Min första reaktion var att man borde försöka göra något åt detta. Att fly från ett land p.g.a. sin tro och sedan möta sina motståndare även här. Kan det vara rimligt. Flydde man inte hit för att man var rädd för sin egen och familjens säkerhet. Samtidigt så tycker jag att man bör vara tacksam över att få komma hit. Personalen på anläggningen gör säkert allt för att de skall känna sig säkra i det här landet i väntan på att deras ansökan skall behandlas i vederbörlig ordning. Men samtidigt så borde man kunna ordna det så att de olika grupperingarna redan från början placeras på olika anläggningar eller åtminstone i olika logement. Borde inte vara så konstigt.

Jag har själv en kristen uppfattning och kanske naturligt väljer att stödja mina trossyskon i första läget. Men samtidigt vill jag även skydda de muslimska asylsökanden och självklart låta dem utöva sin religion fritt i vårt ända rätt fria land. Min grundinställning är att varje enskild människa ska ha den mest grundläggande rätten att självständigt få välja sin religion, åsikt o.s.v. De kristna skall inte slå sig för bröstet. Tänk på allt som hänt även under historien. Vi var inte så mycket bättre med korståg, häxbränning och förföljelse av frikyrkofolk.

En annan fråga är om vi skall ta emot flyktingar eller inte. Tycker i princip att vi skall ta emot de människor som kommer till vårt land. Men frågan är bara om vi behöver begränsa antalet som kommer eller om de på lite sikt skall få återvända till sina hemländer igen. Det är en svår fråga att ta ställning till. Men den behöver definitivt lyftas upp på dagordningen och inte sopas under mattan, som det görs i vår riksdag. Vill inte tro att 13 % av Sveriges befolkning röstar på ett parti med rasistiska åsikter. Tycker att man skall lyssna på folkets röst och acceptera folkets röster.

Kan mycket väl förstå att vi inte kan hjälpa alla människor och att vi kanske borde hjälpa de människor som finns i det här landet i första hand. Det finns många som far illa bland våra egna. Det är bra om vi själva som medborgare, tar bort skyddslapparna och ser verkligheten som den är. Tänker på barn, äldre och sjuka. Tänker på dem som saknar arbete och bostad. Här har vi alla ett ansvar. Var tog det s.k. folkhemmet vägen? Vi kan inte hjälpa alla, men vi kanske kan hjälpa någon.

Är bara en vanlig dödlig som försöker uttrycka mina tankar. Kanske jag dessa tankar bidra till en något mjukare värld. Man kan ju alltid hoppas.

 

Orsa 2014-12-15

 

Tomas Tobiasson

tomas@angamato.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar