fredag 7 april 2017

Nyårsdagen den 7 april 2017.

Idag är en nyårsdag för mig.

Nyårsdagen den 7 april 2017.

2017 har börjat som det alltid brukar. En massa nya målsättningar som knappast håller mer än någon vecka. Sedan är det alltid något som kommer emellan. Men som en av mina förebilder brukar säga. Varje dag är som en nyårsdag. Han menar att vi själva kan välja vad vi vill skall hända inom det närmsta året.

Mina personliga mål inför det här året är att fortsätta på den inslagna vägen att träna fysiskt 3-5 dagar per vecka.Vidare att försöka äta allt mer näringsriktigt och bli en vinnare på det personliga planet. Skall erkänna att jag sedan i mitten av februari redan börjat smygträna lite. Går på gruppträningar på Korpens anläggning här i Orsa och trivs med det. Det har visserligen inte givit något resultat rent viktmässigt ännu, men märker ändå att mitt midjemått blivit mindre. Tror att jag börjar bygga lite muskler och att det är de som gör att jag inte tappar i vikt.

På det arbetsmässiga planet så har 2017 startat otroligt trögt. Förstår inte riktigt vad som hänt egentligen. Men tror att det har att göra med att den allt mer automatisering av våra tjänster. Vilket gör att många småföretagare väljer att sköta sin egen bokföring. Alla säger ju att det är så lätt och visst låter det enkelt. Men verkligheten är något helt annat. Fick för några veckor sedan kontakt med en kvinnlig företagare som skött sin egen redovisning, upprättat bokslut till bolagsverket och allt annat under tre år. Men nu hade skatteverket börjat rota lite i hennes siffror och då kom kallduschen för henne. Upptaxering av bolagsskatt, mervärdesskatt(moms) och lite annat smått och gott. Skatteverket krävde nu hennes bolag och indirekt henne själv på lite drygt en miljon kronor. Efter att ha lagt några timmar på att titta lite närmare på siffrorna, så konstaterade jag att det mesta skulle behöva göras om i hennes redovisning. Jag presenterade en kostnadsbild och då kom svaret. "Det kan det väl inte kosta, jag har ju redan gjort allt själv. Det kan ju inte ta många timmar att fixa till det". Hon tackade med andra ord nej och gick säkert till någon annan kollega. Så här i efterhand så kan jag ändå känna mig lite stolt över att vi inte fick det uppdraget.

Mina målsättningar för mitt lilla företag är att vi under året skall få in ett antal nya klienter både på redovisnings och den juridiska sidan. Vi kommer att öppna ett kontor i Stockholm, för att komma närmare våra klienter som ofta finns där. Att jag skall avsätta mer tid för skrivande av bloggar och artiklar på våra hemsidor www.angamato.se och www.ekoakuten.se. Detta för att kunna attrahera nya kunder som är intresserade av att hålla god ordning på sina papper och ha god lönsamhet.


Nej nu blir det inte mer idag. Men jag återkommer snart igen.

//Tomas Tobiasson





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar