fredag 29 september 2017

Lider jag av köphysteri eller köper jag saker efter behov?


Lider du som jag av köphysteri eller är det dina verkliga behov som styr?

Har börjat fundera lite på det här med vad som styr våra inköp här i livet. Att jag i mitt tidigare liv styrdes av köphysteri är väl inget att fundera så mycket över längre. Men hur är det idag. 

Måste jag köpa en ny Appel iPhone X eller kan jag ha kvar min lite föråldrade sexa ett tag till?
Självklart så tänker jag inte hamna i den fällan att jag bara måste ha den senaste modellen igen.

Men jag har varit där och det har varit jobbigt att förändra mitt tanke sätt. Nu mer tänker jag efter innan jag köper allt det där nya och roliga som hela tiden exploderar på marknaden. 

Är det ett behov? Ja då köper jag prylen eller upplevelsen direkt. 

Är det en rolig pryl som jag inte har behov av? Ja då avstår jag från köpet till ett behov av prylen uppstår. Varför skall man bara byta ut saker, för att det kommit en ny modell med lite nya funktioner?

Har börjat tänka på miljön också. Har vi verkligen råd att kassera fullt användbara saker bara för att industrin och våra marknadsförare tycker så?

Har blivit allt mer av den sparsamma typen. Kanske lite tråkig enligt andra. Men vad gör det om jag själv mår bra.

Ja det blev inte så många rader idag. Men hellre lite än inget alls som jag brukar säga..

Ha en trevlig helg.
Själv skall jag kurera min snuva först och sedan skall jag ut och åka tåg i morgon. Skall göra det tillsammans med andra människor som gillar att äta gott och bara umgås. Skall bli trevligt hoppas jag. Som egentligen inte gillar andra tåg än modelltåg. Men ibland måste man bara våga gör det som inte alltid är så uppskattat.

Ha det bra, så hörs vi.

Tomas Tobiasson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar